Als duurzaam warenhuis kiezen we de merken die we voeren met zorg uit; niet ieder merk krijgt zomaar een verkoopplekje bij ons. We kijken onder andere naar productiewijze, materiaalgebruik, faire arbeidsomstandigheden en productielocatie. En we kijken ook naar het levensverhaal van een merk, of dat nu om kleding gaat, make-up of huishoudelijke artikelen. Deze verhalen delen we graag met jullie om zo onze kennis te delen en onze klanten zelf te kunnen laten bepalen of zij ook achter dat merk kunnen staan en zo ja waarom.
Kopje koffie van Nieuw MOS Natuurvoeding

Anita Groenendijk
Ondernemer bij Nieuw Mos

Sinds begin 2023 schrijft Gerianne Bokkers elke vrijdag informatieverhalen over onze merken en plaatsen we zo’n verhaal op Facebook en Instagram. Je leest er interessante feiten in en vaak ook iets over het ontstaan van een merk. Op vrijdag 24 februari schreef zij over Dr. Hauschka, een merk dat we zowel in de natuurvoedingswinkel als in het warenhuis voeren. Extra leuk om deze info hier ook met onze nieuwsbrieflezers te delen.

Dr. Hauschka

Als pionier binnen een maatschappij die geen oog meer had voor natuurlijke producten ontwikkelde Rudolf Hauschka samen met het WALA-laboratorium in Duitsland sinds 1935 natuurlijke geneesmiddelen. Rudolf wist met anderen een manier te vinden om geneesmiddelen houdbaar te maken zonder het gebruik van conserveringsmiddelen, namelijk met heilzame plantenextracten.

Hij speelde al langer met de gedachte om een eigen cosmeticalijn te ontwikkelen vanuit ditzelfde principe. De huid is het grootste orgaan en natuurzuivere verzorgingsproducten kunnen de huid helpen zichzelf te verzorgen en te herstellen. Hij maakte kennis met de Weense schoonheidsspecialiste Elisabeth Sigmund en samen lanceerden ze in 1967 de eerste cosmeticaproducten onder de naam Dr. Hauschka.

Lang voordat de maatschappelijke term ‘duurzaamheid’ actueel werd, stond de werkwijze van Dr. Hauschka al in het teken van duurzaamheid. Hun cosmetica van bevat 0% minerale oliën, siliconen, PEG en synthetische conserveringsmiddelen. Wat ze wel bevatten, zijn 100% natuurzuivere grondstoffen, vooral biologisch en vaak zelfs met het Demeter-label, het kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw. De verzorgings- en make-uplijn zijn zelfs gecertificeerd met NATRUE-label en alle make-up is dierproefvrij.

Veel heilzame planten die Dr. Hauschka gebruikt groeien in hun eigen biodynamische tuin of op de velden van Demeter-boerderij ‘Sonnenhof’. Andere grondstoffen worden regionaal ingekocht, maar sommige plantensoorten gedijen niet in dit klimaat. Daarom werkt Dr. Hauschka samen met leveranciers uit bijvoorbeeld Kenia en India. Deze partnerschappen zijn een langdurige samenwerking waar eerlijk wordt gekeken naar de sociale omstandigheden en ingezet wordt op financiële onafhankelijkheid.

In ons warenhuis vind je de prachtige make-uplijn en in de natuurvoedingswinkel de fijne verzorgingsproducten. Benieuwd wat jouw huid helpt om op eigen kracht gezond en mooi te blijven? Kom langs en wij helpen je graag!

Wil jij ook goed geïnformeerd zijn over de duurzame merken die wij voeren, volg ons dan op Facebook of Instagram en lees iedere vrijdag een interessant verhaal. Met veel dank aan onze collega Gerianne!

Anita Groenendijk