De afgelopen jaren is er behoorlijk wat gebeurd in onze schappen. Het begon met het hamsteren in het begin van de coronacrisis. Wereldwijd raakte de distributie van voedingsmiddelen en andere goederen ernstig verstoord, met als gevolg dat regelmatig producten niet leverbaar waren en, op lange termijn, de logistiek in het algemeen een stuk duurder is geworden. Dit had uiteraard al flinke gevolgen voor de prijzen in de winkel. Echter, daarbovenop kwamen de stijgende energieprijzen die de productie en het vervoer verder belastten, met opnieuw hogere consumentenprijzen tot gevolg. Zodoende hebben we de afgelopen jaren vele rondes van productwisselingen en prijswijzigingen gehad.
Joren Jacobs
Ondernemer bij Nieuw Mos
Veranderende assortimenten
Als klant heb je misschien wel gemerkt dat (misschien zelfs favoriete) producten opeens niet meer verkrijgbaar waren. Die kans was de afgelopen jaren groter, omdat onze leveranciers aanzienlijk meer last hadden van verstoorde aanvoer van grondstoffen of eindproducten. Omdat we met veel verschillende leveranciers werken, hebben we bij Nieuw Mos geprobeerd om ontbrekende producten zoveel mogelijk te vervangen door vergelijkbare producten van andere merken. Hierdoor kan het natuurlijk ook net zo goed zijn dat je als klant juist verrast bent door de ontdekking van een nieuw product.
Naast het dealen met de (wereld-) markt, hebben we ook kritisch gekeken naar ons assortiment en hebben we bewust gekozen om bepaalde producten of merken te saneren dan wel te vervangen. Een voorbeeld is de roemruchte ‘Oatly Barista’, notabene een van onze hardlopers, die we o.a. gesaneerd hebben omdat hij niet biologisch is, maar ook een merk als Marcel’s Green Soap is goeddeels uit onze schappen verdwenen, omdat het in ons assortiment geen meerwaarde had en bovendien ruim verkrijgbaar is in de ‘reguliere’ handel. Een laatste voorbeeld is het merk Provamel, dat eigenlijk niet helemaal meer past in onze winkel sinds het eigendom is geworden van Danone, een multinational met een ietwat andere visie op voeding en gezondheid dan die van ons. De producten van dit merk zullen dan ook stapsgewijs uit onze schappen verdwijnen. Al deze assortimentskeuzes vloeien voort uit een duidelijkere wens van ons als Nieuw Mos om te profileren waar we staan met onze idealen.
En de inflatie?
Net als elders zet de inflatie bij Nieuw Mos ook nog verder door in de vorm van periodieke prijsverhogingen. De ergste druk lijkt er nu wel een beetje af, maar wat er op middellange en lang termijn gaat gebeuren is zeer onzeker. Zoals u in de column van Bavo van den Idsert (lentenummer van Nieuw Mos Magazine) heeft kunnen lezen, onder de noemer ‘graaiflatie’, zijn er veel bedrijven geweest die hun prijzen onevenredig verhoogd hebben t.o.v. de werkelijke kostenstijgingen; leuk voor aandeelhouders maar niet voor de klant. Bij Nieuw Mos en in de biologische branche is geen sprake van graaiflatie; we werken met een marge die strict noodzakelijk is om onze bedrijfsvoering te kunnen continueren. En met al snelle veranderingen is dat soms flink zoeken! Als het kan zullen we overigens ook prijzen verlagen en zoeken we ook naar betaalbare (nieuwe) merken. Voorbeelden daarvan zijn Alnatura, een huismerk van een Duitse supermarkt, en merken als Landgoed of Your Organic Nature, waarvan je regelmatig nieuwe producten zult zien verschijnen.
Hopelijk heb ik in het bovenstaande voldoende belicht dat we bij Nieuw Mos, ondanks onzekere tijden, ons best doen het aanbod prijstechnisch en kwalitatief interessant te houden. Daarbij is onze inhoudelijke drijfveer, de idealen waar we voor staan, des te belangrijker als kompas. Nu geen paniekvoetbal, maar gedragen keuzes waarvan wij overtuigd zijn dat die een plek hebben in een gezonde toekomst.
Joren Jacobs