Kopersporen bronzen tuingereedschap

over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame katoen

Er is volop ontwikkeling van de materialen die gebruikt worden om duurzame kleding van te maken. Naast een aantal nieuwe stoffen die zijn ontwikkeld, zoals lyocell en modal of bamboe-viscose, wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. In je kledinglabel vind je misschien de omschrijving 60% biocotton en 40% pre-consumer recycled cotton of 70% post-consumer recycled cotton en 30% lyocell. Wat betekent dat eigenlijk pre- en post-consumer?

Gerecycled katoen

Daarvoor eerst de vraag: wat is gerecycled katoen? Recyclen gaat over het opnieuw gebruiken van materialen en grondstoffen. Denk aan oud papier dat je inlevert waar weer nieuw papier van gemaakt wordt. Oude kleding en textiel kan ook  gerecycled worden; zo ontstaat gerecycled katoen.

Kopje koffie van Nieuw MOS Natuurvoeding

Anita Groenendijk is manager van het Nieuw Mos Warenhuis en verzorgt de communicatie van Nieuw Mos.

In Nederland verdwijnt per jaar circa 124 miljoen kilo textiel met het restafval in de verbrandingsoven, 65% hiervan kan gerecycled worden als het gescheiden wordt aangeboden, dus in de kledingbak (textiel, n.d.). Wereldwijd komt zelfs maar 1% van het gedragen textiel terug in nieuw textiel (EllenMacArthurFoundation, 2017).

Als textiel niet meer als afval weggegooid wordt, maar gerecycled tot een nieuw product, spreken we van een circulair syteem of van een closed loop. Hierbij is er dan geen sprake meer van afval, maar wordt alles hergebruikt. Een term die hier ook wel voor gebruikt wordt, is reclaimed cotton. Van het afval worden opnieuw grondstoffen gemaakt. Van deze grondstoffen worden nieuwe kledingstukken gemaakt die uiteindelijk ook weer gerecycled kunnen worden.

Pre- en postconsumer

Katoen kan gerecycled worden van textielafval uit de textielindustrie (pre-consumer) of van weggegooid textiel van consumenten (post-consumer). Bij post-consumer afval zijn er vaak verschillende grondstoffen met elkaar gecombineerd. Een overhemd is bijvoorbeeld gemaakt van katoen en polyester. Of een spijkerbroek van katoen en elastaan (Lycra). Wil je alleen het katoen uit zo’n kledingstuk recyclen, dan moeten de verschillende grondstoffen van elkaar gescheiden worden. Daarom is het duurzamer om een kledingstuk aan te schaffen dat uit één materiaal bestaat. Voor het draagcomfort of het behouden van de kwaliteit van de stof worden er soms toch twee materialen gebruikt, zoals elestan in jeans of wol en gerecycled polyester in een sweater.

Mud-Jeans-Relax-RoseDuurzame jeans

Zowel MUDjeans als Kuyichi gebruiken gerecycled katoen in hun jeans. MUD: “Met ons terugnamesysteem zamelen we jeans in die voor meer dan 96% uit katoen bestaan. In samenwerking met denimexperts in Valencia worden nieuwe spijkerstoffen gemaakt van 40% post-consumer gerecycled katoen”. In het warenhuis verzamelen we oude MUD jeans die retour gaan naar MUD. Lever je je oude MUDjeans in, dan ontvang je 6% korting op de aanschaf van je nieuwe MUDjeans.
www.mudjeans.com

Ook bij Kuyichi wordt gebruik gemaakt van post-consumer denim. “Sinds 2012 gebruiken we gerecycled katoen in onze spijkerstoffen. Katoenafval wordt opgevangen of verzameld, versnipperd en opnieuw gesponnen tot een nieuw uniek product. Recycling vermindert aanzienlijk de hoeveelheid water, energie en chemicaliën die nodig zijn om nieuwe vezels te produceren”. www.kuyichi.com

Charliemary

Dit jonge label maakt uitsluitend kleding van gerecyclede stoffen, vaak van materiaal dat overblijft in de duurzame kledingindustrie maar ook van post-consumer materiaal. “Wij maken gebruik van ‘dead stock’ (restvoorraad van andere modehuizen) en verwerken deze tot nieuwe kledingstukken. En we zijn altijd op zoek naar hoogwaardige, gerecyclede materialen voor onze collectie. Omdat we werken met wat er is, is een groot deel van onze collectie limited edition”. Misschien heb je de prachtige rode Bobby Jumper Red gezien? Deze is gemaakt van 70% post-consumer recycled cotton, een super duurzame aanschaf dus. Voor meer info: www.charliemary.com.

Anita Groenendijk

Manager Warenhuis